Service

Apple Carplay en Android Auto

Apple CarPlay is ontworpen voor iPhone-gebruikers. Dit systeem maakt het mogelijk om de belangrijkste functies van je iPhone te bedienen via het multimediasysteem van de auto. Ditzelfde geldt voor Android gebruikers met Android Auto.

Zodra je je iPhone / Android koppelt met het multimediasysteem via het bijgeleverde kabeltje of draadloze verbinding, wordt automatisch verbinding gemaakt. Vanaf dat moment verschijnt de vertrouwde iOS- of Android-interface op het beeldscherm van de auto.

De getoonde apps zijn onmiddellijk herkenbaar en direct te gebruiken. Je kunt bellen, navigeren met Waze of Apple/Google Maps, muziek luisteren via Spotify, verhalen luisteren via podcasts en allerlei andere apps gebruiken. Gewoon zoals je altijd met je telefoon doet, alleen zonder hem vast te houden. Het voordeel is de gemakkelijke bediening dankzij volledige integratie. Alle functionaliteiten van Apple CarPlay/Android Auto laten zich gewoon bedienen via de touchscreen, stuurwielbediening, spraakbesturing en/of het bedieningssysteem van het multimediasysteem. Het geluid van de muziek of een telefoongesprek klinkt luid en duidelijk via het audiosysteem van je auto. Het is overigens niet zo dat Apple CarPlay of Android Auto het gehele multimediasysteem overneemt. Je kunt eenvoudig switchen naar het eigen menu van het mediasysteem.

Dieselvoertuigen en een fijnstofmeting per 1 januari 2023

Beste dieselrijder,

Vanaf 1 januari dit jaar zijn de regels van de RDW aangescherpt.
Diesels met een roetfilter moeten strenger worden gecontroleerd. Goedwerkende roetfilters zorgen ervoor dat dieselvoertuigen minder uitstoot veroorzaken.
Dit zorgt voor een betere luchtkwaliteit.

Het aantal dieselpersonenauto’s mag dan afnemen in Nederland, dat geldt niet voor het aantal met keuringsplichtig roetfilter. En al helemaal niet voor dieselbestelauto’s. Daarom zal dat totaal van 1,4 miljoen ‘deeltjestellerdiesels’ in 2025 gegroeid zijn naar 1,5 miljoen, waarvan 129.000 grotere voertuigen (bussen en vrachtwagens).

Elke (vracht)auto met een ‘Ja’ bij ‘Roetfilter’ in het raadpleegscherm van de RDW moet de deeltjestelling worden uitgevoerd bij een stationair toerental.

De oude roetmeter is nog wel goed, maar niet om te controleren of het roetfilter van een Euro-5 of -6-diesel goed functioneert. De roetmeter of opaciteitsmeter werkt met licht, hij ‘ziet’ roet. Maar juist de veel kleinere, onzichtbare deeltjes zijn het schadelijkst voor de gezondheid. Een deeltjesteller telt juist die deeltjes. Ze zijn kleiner dan 0,2 duizendste van een millimeter. Dat is onzichtbaar klein. Overigens worden die hele kleine deeltjes ook geteld bij de typegoedkeuring van nieuwe diesel- en benzineauto’s.

Bij de APK moeten wij dus naast de veiligheid van je auto ook controleren dat het milieu minder wordt belast.

Om deze reden moeten wij vanaf 1 januari 2023 bij een dieselvoertuig met roetfilter een extra meting uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat we genoodzaakt zijn de prijs van de APK voor deze voertuigen te verhogen.

Mocht je hierover vragen hebben, stel ze gerust!

APK of onderhoud

Veel mensen denken dat met de APK ook meteen onderhoud aan de auto uitgevoerd wordt. Dit is NIET het geval. Een apk is een momentopname waarbij wordt gekeken naar de veiligheid van de auto en de milieuprestaties. De eisen voor de algemene periodieke keuring (APK) worden door de overheid opgelegd.
Bij onderhoud wordt er vooral ook vooruitgekeken of een onderdeel bijvoorbeeld nog eens 15.000 kilometer mee kan. Er is aandacht voor onderdelen die helemaal niet aan bod komen bij een keuring, zoals de distributieriem. Hoewel de APK dus niets over onderhoud zegt, is het natuurlijk slim een APK te combineren met een onderhoudsbeurt, omdat de auto dan toch op de brug staat en veel van dezelfde onderdelen worden gecontroleerd. Dat scheelt in de kosten.

Nog een voorbeeld: de remmen. Voor een APK moet een bepaalde remkracht worden gemeten op de testbank, maar voor onderhoud wordt gekeken hoe dik de schijven nog zijn en of de remblokken nog voldoende dikte hebben om de volgende beurt volgens schema te halen. Met banden precies hetzelfde: kom je met dat profiel nog 10.000 kilometer verder? Zitten er geen droogtescheuren in het rubber? Dat zijn typische onderhoudskwesties. En ben je er op tijd bij, dan voorkom je dat je langs de weg eindigt.

Bezuinig dus niet op onderhoud en vraag een offerte op.

olie bijvullen

De “Twee minuten APK check”

Wil je een idee hebben wat de APK voor je auto zou gaan kosten? Doe deze makkelijke "twee minuten APK check". Zie hieronder waarop je moet letten.

1. Lichten en knipperlichten

Check of al je lichten het doen – koplampen, knipperlichten, achterlichten, gevarenlichten, achteruit rijlicht en mistlicht(en).

2. Remlichten

Druk je rempedaal in en vraag iemand anders of de remlichten aangaan – inclusief eventuele aanvullende remlichten. Wanneer je alleen bent, rij voorzichtig naar een reflecterend oppervlak (raam, garagedeur) en kijk of je een fel licht ziet aangaan.
Wist je dat wanneer niet al je remlichten werken, dit APK afkeur is?

3. Nummerplaat

Je nummerplaat moet schoon en zichtbaar zijn – even een snel doekje erlangs kan al een groot verschil maken. Het lettertype en afstand van de letters/cijfers moeten voldoen aan de voorwaarden van de RDW. Je nummerplaat mag niet achter je voor- of achterruit geplaatst zijn.

4. Wielen en banden

Kijk of je wielen en banden niet beschadigd zijn. De minimale bandenprofiel is 1,6mm. Is je bandenprofiel minder dan 1,6mm dan word je auto hierop afgekeurd. (Je wordt geadviseerd om je banden met minder dan 2,5mm te vervangen. Alles voor je eigen veiligheid!) Wij kunnen ook adviseren welk type band je via ons kunt bestellen. Zoveel verschillende keuzes, voor ieders wat wils.

5. Stoelen en gordels

De bestuurdersstoel moet naar voor en naar achter verstelbaar zijn. Alle gordels moeten goed werken. Test zelf of je gordels goed en helemaal kunt in- en uitschuiven. Er mag geen hapering plaatsvinden. Ook mag er geen slijtage of schade zijn.

Gordels kunnen jouw en je passagiers leven redden wanneer je een ongeval krijgt. Maar alleen wanneer ze goed werken. Een goede inspectie is daarom erg belangrijk.

6. Voorruit

Check het uitzicht wanneer je door de voorruit kijkt. Meer dan 40mm schade zal afgekeurd worden voor de APK. Ook schade van meer dan 10mm in het kijkgebied van de bestuurder is afkeur.  

7. Ruitenwissers

Zorg ervoor dat je wissers de ruiten schoonmaken. Scheuren of schade aan de wissers kunnen afkeur zijn.

8. Ruitenwisservloeistof

Je kunt ervoor zorgen dat je ruitenwisservloeistof helemaal gevuld is wanneer je een APK laat verrichten.

9. Claxon

Geeft eens een druk op dat stuur! Niet te lang hoor 🙂 – als je toeter niet werkt, zullen wij hem moeten maken of vervangen.

10. Brandstof en motorolie

Zorg ervoor dat je auto is gevuld met genoeg benzine en motorolie. Vooral wanneer er gekeken moet worden naar emissiepercentages is het belangrijk dat een auto genoeg brandstof heeft. Let op, er zijn veel verschillende typen motorolie. Check eerst bij ons welke motorolie jouw auto nodig heeft. Deze kunnen wij voor jou bestellen.

Let op: Wanneer je vloeistoffen gaat checken moet je er zeker van zijn dat je auto is afgekoeld. Soms kan een gedeelte van de motor warm zijn wanneer je er net mee hebt gereden. 

Wat wij voor je kunnen betekenen

Onderhoud en APK

Voor alle merken voertuigen tot 3500 kg. Bedrijfswagens en campers ook geen probleem bij Autoservice Bulters. Combineert u de APK met een grote onderhoudsbeurt, dan is de APK gratis. Wisselen van zomer- en winterbanden inclusief opslag behoort ook tot de mogelijkheden.

Diagnose

Niets zo vervelend als een lampje op uw dashboard. Diagnose doen wij voor alle merken voertuigen. Ook weten wij raad met elektrische voertuigen. Heeft u een storingslampje of merkt u iets aan uw auto? Maak gerust een afspraak.

Accessoires

Leveren en plaatsen van multimedia, trekhaken, parkeersensoren, cruisecontrol, stoelverwarming maar ook algehele tuning zoals verlagingssets en velgen. U kunt het zo gek niet bedenken, wij leveren het en bouwen dit voor u in.

Aircoservice

Onderhoud en reparatie aan aircosystemen. Wij hebben het koudemiddel R134A en het nieuwe R1234YF. Wij bedienen zowel particulieren als professionals.

Voertuigbeveiliging

Een veilig gevoel. U kunt denken aan alarmen, voertuigvolgsystemen en ritregistratie. Wij leveren en verzorgen dit voor u. Heeft u andere wensen, dan komen we samen tot een oplossing.

Vervuilde in- en uitlaatkleppen. De symptomen zijn inhouden, schokken en een onregelmatig stationair toerental. 

Bij granulaatreiniging kunnen wij de vervuilde in- en/of uitlaatkleppen reinigen. Dit doen we met walnootgranulaat. Na de reiniging zorgt een neutralisatieoplossing ervoor dat er geen resten achterblijven. 

Wat deze reiniging zo uniek maakt is dat de specialist een uitgebreide diagnose doet en wij hanteren hoge kwaliteitseisen aan de benodigdheden voor deze werkzaamheden. 

Deze methode kunnen we aanvullen met een motorflush en een brandstofadditief.

Vraag naar onze mogelijkheden.

kies voor veiligheid en zekerheid

Snelle en goede service? Kies voor Autoservice Bulters

v.a.

€149

kleine
beurt

AIRCO

R1234yf en R134a

v.a.

€299

grote
beurt